zaterdag 22 december 2012

groenteflap, preiboom en kabouterkes

Ik kook ontzettend graag!
 Lekker klooien, niet nauwkeurig moeten zijn én 
snel resultaat krijgen dat nog bejubeld wordt ook! 
Héééélemaal mijn ding, dus. 
Bovendien sta ik er op om mijn kinderen gezonde eetgewoontes bij te brengen. Dochterlief is het bv al heel gewoon om "snoepjes van moeder natuur " te eten. 
Tijdens de zomer is dat een makkie met al dat plukfruit in de tuin, 
tijdens de winter komen de groentes in leuke potjes op tafel bij een lekker aperitiefje, wat babbels en een gezellig achtergrondmuziekje. 
Wortelsstaafjes, bloemkoolroosjes, tomatenstukjes... njamnjam. 
Of humus op een toastje...
Of zoals nu, een soepje met dopsoldaatjes als apero.
De dochter kent en lust dus écht wel veel.
Maar een groenteflap,

dàt lust ze voor geen meter. 
Ik weet niet waarom. 
Alles wat erin zit, lust ze wel apart, maar samen onder een jasje van bladerdeeg... 
nee! 
Het ziét er niet uit, 
zegt hare esthetisch verantwoorde majesteit dan!
Wel, in zo'n geval zorg ik dat ze toch eet wat de pot schaft 
maar dat het goedje dus mooier oogt.
Zo werd bv de prei-zalmboom geboren.

Preipattatjes met zalm'stam' en geitenkaassneeuw...

En de kabouterkes zijn tijdens het koken ook altijd zeer geïnteresseerd....
en niet om stiekem mijn boeltje op te ruimen :-)


Recept groentenflap:
Nodig 2 personen: 1 bladerdeeg (kant-en-klaar) , 4 preistronken, 5/6 sneden gerookte zalm, wat honing, 
                               1 doosje smeerbare geitenkaas, peper

werkwijze:
*leg het bladerdeeg in een taartbodem / anti-crispplaat en prik met een vork gaatjes in de helft van de flap (tegen het omhoogkomen)
*besmeer die helft met de geitenkaas en leg er de zalm overheen. Besprenkel hier en daar met honing 
*verdeel de gestoofde!! prei over de zalm
*vouw de andere helft van het bladerdeeg over de eerste helft en sluit 'm mooi. 
*Zet in de oven. (ik heb een crispfunctie, dus ik gebruik mijn eigenlijke ovenfunctie niet. Ik zou zeggen , 1/2 u op 180 gr?) Als je 't uitprobeert, wil je wat laten weten?!

De preiboom spreekt voor zich: zelfde ingrediënten , maar anders gepresenteerd!

3 opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...