zaterdag 8 oktober 2011

Druivensap maken.

Na de gelei, nu ook het sap. Ik probeerde het met de blender en het gaasding, maar dat vonden de huisgenoten er te dik uitzien!! (kriticasters) Dus zocht ik een andere manier en vond ze.Ik plukte dus weer een halve emmer trossen. Plukte alle druiven eraf en gooide ze in een hoge kookpot.




Daarna liet ik alles zachtjes pruttelen (het duurde wel even, zo'n 2 uur) tot de druivensmurrie helemal onder het nat stond. Het teken dat de druiven hun sap hadden losgelaten. Hierna ging alles door een zeef een andere kookpot in. Het uitlekken mag gerust ook even duren, zodat je alle sap hebt. Plet de massa niet!!!!! Anders krijg je een vies smaakje.


Vervolgens kook je het sap nog eens goed door en giet het dan in een goed schoongemaakte fles. (zie bericht over de gelei) en laat die ongeveer 15 min op zijn kop staan. Als je de fles omkeert moet je het schroefdeksel "plop" horen zeggen. Dan kun je het sap maandenlang ongeopend bewaren.



Ik had genoeg voor één  1-liter fles. Maar de smaak is raak!!!
Geopend blijft het sap zo'n 5 dagen "goed".

2 opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...