vrijdag 7 oktober 2011

Druivengelei maken.

Gisteren knipte ik een halve emmer vol druiven weg uit onze druivelaar die sinds 5 jaar onze pergola overgroeit in een poging wat zomerse hitte uit ons huis te kunnen houden. Elk jaar smullen we wekenlang van de kleine druifkes, ze gaan mee in de boekentas, worden met graagte opgevreten door alle kinderen op dochterlief haar jaarlijkse schoolontbijt, worden meegegeven naar de klas als extraatje om diezelfde lieve dochter haar verjaardag te vieren, collega's van ons beiden mogen naar hartelust graaien in de bakken die we meenemen naar school en dan NOG hebben we kilo's druiven over!!!


Gisteren waagde ik me aan een gelei-experiment:  


Men neme een behoorlijk aantal trossen druiven en wast ze zorgvuldig om alle druivelaarbewoners weg te spoelen.
Men plukke elk druifje handmatig van de tros.
Men gooie die druifkes in de sapcentrifuge (of zoals ik in een blender met zo'n extra gaasding)
Men vange het sap op in een kom en wege het goedje af. (ik had uiteindelijk 300 g sap)
Men giete het sap met evenveel geleisuiker in een hoge kookpot.
Men verhitte het geheel tot aan het kookpunt (met deksel erop tegen gespat) en laat zo'n 10 minuten doorkoken.
Men giete dit alles in goed schoongemaakte konfituurpotten*met schroefdeksel, kere die dichtgemaakte potten om en late die zo'n 15 min rusten. 
Men draaie de potten weer om en als men "plop" hoort, kun je de gelei heel lang bewaren!! 
Lekker bij (veggi) balletjes, pannenkoeken, ijs, op de boterham... 


Tip: begin op tijd met alles, trek er een dagje of zo voor uit en maak meteen een erg grote hoop trossen klaar. Ik met mijn half emmertje had uiteindelijk maar genoeg voor.... 1 pot!!!!! 
En er kruipt een heleboel werk in!!!! Het is natuurlijk wel lekker!!


*Maak de potten schoon door ze te laten koken in een sopje van water en soda. Goed afspeoelen en laten uitlekken op een schone handdoek.

6 opmerkingen:

  1. mmmmmmm....kan niet slecht zijn zo puur natuur in een potje
    Fijn weekend en laat het smaken
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op zoek naar een recept voor druivengelei om onze eerste oogst duifjes (zuur!) te verwerken kwam ik op dit bericht en op dit recept: http://www.vangilse.nl/nl/1/4/recipe.aspx?ID=332
    Wellicht krijg je op deze manier meer sap? Ik ga het in ieder geval proberen. Maar ik weet niet of je deze reactie nog leest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb het geprobeerd eerst de druiven van de tros halen ook de rotte maar zonder schimmel daarna gespoeld en in een kookpot gedaan met de gevraagde hoeveelheid suiker eens goed laten doorkoken op zijn gemak en daarna in een vergiet pletten dan de rest van het sap aan de kook brengen tot deze dik genoeg is om in potjes te doen soms durf ik er een beetje strohrum bijvoegen een zeer goed resultaat

      Verwijderen
    2. Fijn dames dat jullie op mijn receptje botsen bij het kokkerellen! Laat het smaken!!

      Verwijderen
  3. Toch wel... na lange tijd ben ik dan toch terug aan het bloggen geraakt! Vooral loeren bij anderen, voorlopig wegens tijdsgebrek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ontsappen met een sapkoker! super helder en heel veel sap. UIt een 10 liter emmer met kop erop (druiven) 2 liter kraakhelder sap!
    gelei met blaadjes tijm mmmmmmmmmm
    gelei met blaadje salie mmmmmm
    gelei met peperkorrels mmmmmmm
    zijn ook hele leuke kadootjes. etiketje met persoonlijke groet en strikje eromheen.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...